Przed zamówieniem kuriera należy odpowiednio przygotować przesyłkę. Przesyłka powinna być odpowiednio zapakowana tak aby towar w niej umieszony nie uległ uszkodzeniu. Przesyłka powinna być odpowiednio zabezpieczona tak aby nie było możliwe jej przypadkowe otwarcie podczas transportu co może spowodować utratę jej zawartości oraz uszkodzenie innych przesyłek w transporcie. Należy też pamiętać o ograniczeniach związanych z gabarytem przesyłki i wagą przesyłki. Przed nadaniem przesyłki należy sprawdzić dopuszczalne wymiary oraz wagę.
Przewoźnicy weryfikują czy parametry przesyłki czyli wymiary, wagę oraz rodzaj opakowania są zgodne ze stanem faktycznym. Jeśli zadeklarowane parametry przesyłki nie są zgodne ze stanem faktycznym przewoźnik doliczy do przesyłki dodatkowe opłaty związane z weryfikacją oraz dopłaty wynikające z rzeczywistych parametrów przesyłki.
Do zamknięcia opakowania należy stosować taśmę samoprzylepną przeznaczoną do pakowania. Do zamknięcia opakowania w szczególności nie należy stosować taśmy maskującej (malarskiej), taśmy celofanowej, taśmy izolacyjnej czy sznurka.
Opakowanie nie może być uszkodzone. Jeżeli opakowanie było używane wcześniej to należy usunąć z niego wszelkie niepotrzebne oznaczenia, etykiety i informacje oraz odpowiednio zabezpieczyć aby nie uległo ono uszkodzeniu podczas transportu.
Opakowanie należy dostosować do zawartości i wagi przesyłki. Jeśli opakowanie będzie niedostosowane do wagi przedmiotów w nim umieszczonych to wówczas podczas transportu może ono ulec uszkodzeniu.
Zawartość przesyłki wewnątrz opakowania powinna być unieruchomiona przy pomocy odpowiedniego materiału amortyzującego tak aby zawartość nie przemieszczała się wewnątrz opakowania.
Jeżeli w opakowaniu znajduje się kilka elementów, każdy z nich powinien być zabezpieczony osobno.
Najczęściej obsługiwane typy przesyłek: przesyłki kopertowe, przesyłki umieszczona w paczkach oraz przesyłki umieszczona na paletach.
Najczęściej obsługiwane rodzaje opakowań: opakowania standardowe czyli opakowania kartonowe o kształcie prostopadłościanu oraz opakowania niestandardowe czyli opakowania o kształcie cylindrycznym, okrągłym, owalnym, nieregularnym z wystającymi elementami, które wymagają specjalnej obsługi w czasie transportu (np. posiada etykietę lub piktogram ostrożnie szkło, uwaga góra/dół itd.).
Standardowa koperta to koperta papierowa, koperta tekturowa lub koperta z wypełniaczem bąbelkowym której długość nie przekracza 35 cm, szerokość nie przekracza 25 cm, a wysokość nie przekracza 5 cm.
Opakowanie standardowe to karton z tektury o kształcie prostopadłościanu, nieposiadający żadnych odkształceń, wybrzuszeń, wgnieceń oraz wystających elementów.
Opakowanie niestandardowe to opakowanie o kształcie nieregularnym, cylindrycznym, okrągłym, owalnym, z wystającymi elementami, wymagające specjalnej obsługi w czasie transportu.
Opakowanie, w którym przesyłane będą przedmioty kruche takie jak szkło, wyroby ceramiczne, dzieła sztuki, sprzęt elektroniczny itp., jeśli są dopuszczone przez przewoźnika do transportu, powinno być odpowiednio oznaczone i opisane (np. uwaga szkło, ostrożnie, przedmioty kruche, góra/dół, itp.). Przesyłki zawierające przedmioty kruche mogą wymagać dodatkowego materiału amortyzującego i podwójnego opakowania, należy je oddzielić od siebie oraz od rogów i boków opakowania.
Paleta standardowe to paleta, której wymiary podstawy są równe odpowiednio 120 cm x 80 cm. Wysokość palety wraz z umieszczonym na niej towarem nie może przekroczyć 180 cm. Towar znajdujący się na palecie nie może wystawać poza krawędzie palety, a przedmioty umieszczone na palecie powinny być do niej przymocowane tak aby nie przemieszczały się podczas transportu.
Palety nie spełniające warunków palety standardowej definiowane są jako palety niestandardowe. Palety niestandardowe nie są obsługiwane przez większość przewoźników lub ich transport możliwy jest wyłącznie po wniesieniu dodatkowej opłaty. Jeśli w formularzu nie ma opcji wyboru palety niestandardowej to wówczas taka przesyłka nie będzie odebrana przez kuriera, a jeśli zostanie odebrana to w taki wypadku zostanie naliczona dodatkowa opłata za obsługę palety niestandardowej.
Każda przesyłka, która jest zapakowana w karton z tektury o kształcie prostopadłościanu, nieposiadający żadnych odkształceń, wybrzuszeń, wgnieceń oraz wystających elementów jest traktowana jako przesyłka standardowa. Każda przesyłka niespełniająca powyższych wymagań jest traktowana jako przesyłka niestandardowa.
Każde opakowane niespełniające definicji opakowania standardowego, a w szczególności opakowanie o kształcie nieregularnym, cylindrycznym, okrągłym, owalnym, z wystającymi elementami, wymagające specjalnej obsługi w czasie transportu (np. posiada etykietę lub piktogram ostrożnie szkło, uwaga góra/dół itd.), owinięte folią lub innym materiałem, który utrudnia jego przesuwanie, jest traktowane przez przewoźników jako przesyłka niestandardowa i w taki przypadku przewoźnik pobiera dodatkową opłatę.
Sprawdź naszą ofertę na szybkie nadania w sieci automatów paczkowych i punktów ORLEN Paczka. Sprawdź też wyszukiwarkę ORLEN Paczka.
Paczka mała o wymiarach do 60 cm x 8 cm x 38 cm. Wybierz punkt nadania i doręczenia w sieci Orlen Paczka, dostarcz paczkę do punktu i nadaj przesyłkę.
Paczka średnia o wymiarach do 60 cm x 19 cm x 38 cm. Wybierz punkt nadania i doręczenia w sieci Orlen Paczka, dostarcz paczkę do punktu i nadaj przesyłkę.